Bussen

Onderscheid in bussen

Bussen komen in verschillende vormen voor. Er is onderscheid te maken tussen bussen die bestemd zijn voor het streekvervoer, bussen voor het stadsvervoer en ook bussen voor het internationaal vervoer. Er zijn enkele bekende leveranciers van bussen in binnen- en buitenland. Hieronder staat meer informatie over deze bedrijven en de verschillende soorten bussen die zij leveren.

 

VDL

VDL is een Nederlandse busleverancier. Correct is het om te spreken over VDL Bus & Coach; dit is een afdeling binnen de VDL groep, die verantwoordelijk is voor de bussen. De VDL groep doet echter meer dan alleen het produceren van bussen. De oorsprong van VDL komt door het faillissement van DAF in 1993. Doordat DAF moest gaan bezuinigen en zich daardoor alleen richtte op de kernactiviteit, nam VDL de productie van de chassisbouw over. VDL produceert op dit moment onder andere touringcars die ontwikkeld zijn voor het internationale vervoer van mensen. Gedurende de jaren heeft VDL ook enkele bussen geproduceerd voor het openbare vervoer in Nederland. De meest gebruikte bus in het openbaar vervoer van VDL is op dit moment de Citea. Naast de conventionele bussen voor het openbaar vervoer, produceert VDL ook minibussen. Deze worden vooral toegepast als taxibusjes met de nadruk op het vervoeren van mensen in een rolstoel.

Mercedes-Benz en MAN

Ook bij Mercedes-Benz worden er bussen geproduceerd. De eerste bus ooit is gebouwd door Karl Benz in 1895. Mercedes-Benz produceert ook bussen voor het streekvervoer, het stadsvervoer en het internationale vervoer. Bij Mercedes-Benz wordt er daarnaast volop geëxperimenteerd met alternatieve brandstoffen in bussen. Zo is er in 1969 een elektrische bus gepresenteerd en twee jaar later volgde er een bus op aardgas. In 1977 kwam Mercedes-Benz met een minibus op waterstof en in 1978 werd het hybride model geïntroduceerd. MAN is een Duitse vereniging van verschillende bedrijven die zich bezighoudt met het produceren van bussen, vrachtauto’s, dieselmotoren en turbines. MAN houdt er dezelfde filosofie op na wat betreft de verschillende modellen. Er zijn modellen voor het streekvervoer, stadsvervoer en internationaal vervoer. De Lion City van MAN is het model voor het stadsvervoer. Dit model is er in allerlei verschillende varianten. Het onderscheid zit in de plaatsing van de motor (horizontaal of verticaal) en daarnaast is er ook een hybride model beschikbaar. Volgens MAN kan deze hybride bus 10.000 liter diesel per jaar besparen en hierbij is deze bus 30% zuiniger ten opzichte van het conventionele model.